- VI ELSKER DET VI GJØR

Daglig leder Heidi Helgesen har aldri tvilt på hva hun skal bli. Nå feirer Rosenborg Bakeri 120 år.


Tekst VERONIKA SØUM    Foto MAGNUS RØNNINGEN HANSEN/BERRE


- Vi er tro mot verdiene våre og mottoet vårt «trend og tradisjon». Vi bruker baketeknikker fra oldefars tid, samtidig som vi henter inspirasjon fra trender rundt om i verden. Vi lar oss ikke begrense, sier daglig leder Heidi Helgesen ved Rosenborg Bakeri.


Sammen med lillesøster Kristi er hun fjerde generasjon som driver bakeriet. Og fortsatt er oldefar Magnus Helgesens oppskrifter på sirups- snipper, blondekringler og julebrød i bruk.

 

Kirsti Helgesen t.v Heidi Helgesen t.h.


Bakermesteren fra Egersund starta bakeriet i Rosenborggate 10 i 1902. Da han døde under krigen overtok sønnene Ørnulf og Roar, Heidis farfar. Deretter ble Heidis far Magnus leder av bakeriet, før han ga seg i 2015.

- Men han er fortsatt innom daglig, selv om han har blitt 79 år. Han er bakeriminister i Norge, det er ingen som slår ham på fagkunnskap, forteller Heidi.


STARTA MED FIRE OPPSKRIFTER


Nå er det hun og søsteren Kristi som driver bakeriet. Mens Heidi er daglig leder og tar seg av det administrative, har Kristi ansvaret for det visuelle, som designet til produktene og butikkene.

- Vi spiller hverandre bra.
Det som startet med få oppskrifter og frakt via hesten Rosenborg-gutten, har nå blitt en relativt stor bedrift med nærmere 180 ansatte, over 600 produkter i sortimentet og 14 bakerikafeer.

- Grunnsteinen i bedriften er selvfølgelig familien, men familiehistorien vår hadde ikke eksistert uten våre fantastiske ansatte. De representerer alle aldersgrupper, og bidrar til at vi har et energisk og kreativt miljø med stor takhøyde. Vi har mye moro på jobben.


FERSK HVETEBAKST PÅ TOPP


Både mannen, søstrene og barna jobber i bakeriet. Datteren Lotte er butikksjef i kafeen på Byhaven, mens sønnen Magnus etter hvert skal overta personalansvaret.

 

Lotte Helgesen, butikkleder på Byhaven.


- Det er artig å ha med den yngre generasjonen, de har så mange ideer. Hva man spiser endrer seg fra generasjon til generasjon, og de yngre er mye mer innovative på trender og smaker. Det er en stor ressurs for oss.


Heidi har aldri hatt noen plan B, og aldri tvilt pÃ¥ om hun skulle overta  familiebedriften. Går det derimot an å bli lei av bakerivarer?
- Jeg er veldig glad i sjokolade, italiensk marengs og sitronterte, men ingenting er som fersk hvetebakst.