Tips til en frisk og god høst

Om høsten er det viktig å opprettholde et godt og velfungerende immunforsvar, og sørge for at kroppen får det den trenger. Her er tipsene du trenger for å holde deg i god form denne høsten.

 

1. Ta D-vitamin

D-vitamin kalles også solskinnsvitamin fordi kroppen selv kan produsere vitaminet når huden utsettes for sollys. Når soltimene blir færre og det blir mørkere, er det viktig å ta tilskudd av D-vitamin.
D-vitamin bidrar til at immunsystemet fungerer som normalt. Det er med på å opprettholde sterke tenner, normale muskelfunksjoner og beinstruktur. D-vitamin sørger også for at utnyttelsen av kalsium og fosfor går som normalt, og at kalsiumnivået i blodet er normalt. I tillegg har D-vitamin en rolle i celledelingsprosessen.
 
2. Pass på musklene når du trener
    For deg som trener, er det lurt å passe på at du får i deg nok magnesium og kalsium.  
    Mineralet magnesium finnes det mye av i skjelettet og i musklene. Magnesium er viktig for å opprettholde en normal muskel- og nervefunksjon, og for energiproduksjonen. Magnesium brukes for eksempel mot leggkramper.
    Kalsium er det vanligste mineralet i kroppen, og svært viktig for beinbygningen vår. Det bygger opp og vedlikeholder skjelettet og tennene gjennom hele livet.

     
    3. For deg som studerer
      Å gå på skole eller være student krever stor konsentrasjon og høy hjerneaktivitet. Da kan det være fint å sørge for at kroppen får ekstra hjelp ved å ta kosttilskudd.
      − Vi anbefaler alle skolestartere å ta Eye Q-kapsler. Eye Q er et kosttilskudd som inneholder en sammensetning av omega-3 fettsyrene EPA og DHA fra fiskeolje, og omega-6 fettsyrer GLA fra nattlysolje, forklarer butikksjef Ida Beyer Årvåg i Life Byhaven.
      EPA er nødvendig for kommunikasjonen mellom nervecellene og for å lagre minner.
      DHA inngår som byggestein i cellemembranen, i blant annet hjernen og øynene.
      − GLA omvandles lett til DGLA som danner arakidonsyre, AA. Sammen med DHA har det stor betydning for konsentrasjon, koordinasjon, lese- og skriveevne, hukommelse og humør, forteller hun.
       
      4. Hold energinivået oppe
        At dagene blir kortere og det stadig blir mørkere, er for mange tungt og trått. Da hjelper det å fylle på med ekstra energi.
        C-vitamin er med på å holde oss friske, og er viktig for produksjonen av visse signalstoffer i nervesystemene. Mineralet sink er med på å opprettholde immunsystemet, syn, hår, knokler, negler og hud. Svarthyllbær er fulle av antioksidanter, og hjelper mot stress. Rød solhatt, hvitløkstabletter, rosenrot, ginseng og Q10 er også med på å holde energinivået oppe.
         

        Hold deg varm
        Har du problemer med kalde føtter om natta, kan en hvetevarmer være kjekk å ha. Den kan du varme opp i mikroen eller ovnen, og hjelper å holde deg varm under dyna. Den kan også legges over skuldrene, magen eller korsryggen dersom du har smerter.

         

        Alle produktene finner du på Life Byhaven.
         

        Tekst: Veronika Søum
        Foto: Jens Westby/BERRE
                 Life.no