Urmakeren som ble ved sin lest

Urmaker Næss er noe så sjeldent som en ekte familiebedrift. Fra far til sønn har driften blitt overlevert gjennom generasjoner – og i år feirer de 90 år.

TEKST: Lill Beate Mathisen/BERRE


23. april 2020

Vi møter tre generasjoner Næss i urmakerforretningen på Byhaven: Marie, Ronny og Tore. Som i en ekte familiebedrift har de nærmest fått inn butikkdrift med morsmelka; Tore var knappe fem år da han først begynte å utforske butikken på 40-tallet, som den gangen lå i Dronningens gate. Vi må imidlertid spole enda lenger tilbake for å komme helt til begynnelsen; Urmaker Næss åpnet døren for aller første gang den 1. april 1930, da med Ronnys oldefar og Tores bestefar, Johan Næss, ved roret. Hans etterfølger skulle bli sønnen Rudolf Johan, og siden den gang har driften gått fra far til sønn gjennom generasjoner.

Alltid på arbeid  

– Det er med en god porsjon stolthet at jeg kan si at vi har vært her i 90 år. Ronny gir seg selv et godt klapp på skuldra, og mener at drivkraften hans ligger i en god porsjon erfaring og en god porsjon arbeidslyst. Butikkdrift er nemlig hardt arbeid, og jobben er med han i hodet i både helger og ferier.

– Jeg jobber en del. Det gjør folk som driver butikk, og det MÅ man for å lykkes. Kundene forventer å finne meg her, forklarer han. Det er nå 10 år siden Tore sluttet og Ronny overtok det hele og fulle ansvaret. Som eier opplever han i dag nøyaktig det samme som den gangen han jobbet under sin egen far:

– Da jeg spurte kundene om de ville ha hjelp, ville de helst snakke med faren min, “han sjøl”. I dag er det den personen meg, sier Ronny, som imidlertid passer på å fortelle kundene at hans ansatte kan gi vel så god hjelp og veiledning som han selv.

Godt håndverk   

Urmaker Næss er en av få gjenlevende urmakerforretninger i sentrum.

– I sin tid var det ganske mange urmakere i byen, sier Tore og minnes forretningsnavnene idet han prøver å telle opp tidligere bransjekolleger. Ronny konkluderer med at det må ha vært 12-15 urmakere på åttitallet. I dag er de to. Og han holder fast på at Urmaker Næss skal være nettopp det: en urmaker – en håndverker som tilbyr reparasjoner og tjenester.

– Vi må være tilstede for å hjelpe kundene, i stedet for at vi skal si: “nei, kjøp nytt”. Ronny er opptatt av bærekraften som ligger i det å kjøpe gode produkter av høy kvalitet som kan vare år etter år. Sin egen klokke har han båret på håndleddet i fire år, uten å behøve å bytte den ut.

– For sånn skal en klokke være: tidløs, klassisk og passe flere anledninger. Kunder spør meg ofte om “hva bruker du”, og med stolthet kan jeg si at “denne klokken kan jeg ha”. Den signaliserer troverdighet, trygghet og sikkerhet.

Ny generasjon 

Tradisjonen tro, er neste generasjon Næss godt involvert i familiebedriften. Ifølge Ronny har seksten år gamle Mia allerede sagt at hun kan tenke seg å bli urmaker, mens eldstedatteren Marie har fått ansvaret for butikkens digitale annonsering, ved siden av markedsføringsstudiene på BI. Planen er at hun skal begynne i fast stilling i butikken etter endt studie. Hun startet så smått å jobbe i butikken da hun var rundt 15 år – med pappa Ronny som læremester. Han er opptatt av at Urmaker Næss skal ha et høyt kunnskapsnivå, og det har Marie naturligvis fått med seg.

– Mye av det jeg gjør blir kopiert av henne, og så lenge det funker er det bare positivt. Jeg ser at du er veldig trygg i det du holder på med, sier han, henvendt til datteren. Hun bekrefter at hun tar igjen farens måte å snakke på, og at hun fra første dag i butikken lærte at det viktigste var å prate med kundene. Det viser seg at nettopp kommunikasjonen går i arv i Næss-familien:

– Da fatteren min jobbet i butikken var han en usedvanlig flink salgsmann som skapte fine relasjoner og dialog med kundene, og det er det jeg prøver å videreføre, sier Ronny.