Handle med hjertet

Når du handler hos Kid, kan du føle deg trygg på at varene er produsert på en forsvarlig og bærekraftig måte.

Kid Interiør har lenge jobbet målrettet mot en mer bærekraftig drift. I 2016 samlet butikkjeden en rekke tiltak under begrepet «Handle med hjertet»; et konsept som omfatter alt fra produkter til leverandører, sporbarhet, dyrevelferd og støtte til sosiale aksjoner som Rosa sløyfe. Nå ser vi resultatet av flere miljøtiltak ute i butikken.

– Vi har kuttet ut plastemballasjen på alle sengesett, og er nå på plass med tekstilemballasje som er produsert av bærekraftig tekstil. Det er sengesett vi selger absolutt mest av, så det har vært en kjempeomlegging å gjøre dette, forteller Tanja Joner, butikkleder ved Kid Byhaven.

– Men vi har også skiftet mye emballasje på laken. Også her har vi hatt absolutt alt pakket i plastemballasje tidligere. Nå holder vi på med å gjøre det samme på dyner og puter, fra plast og over på non-woven materiale, som er et veldig gjenvinnbart materiale. Det som står igjen nå er gardinene.

Men Tanja forteller at det er utfordrende å finne klimavennlige tekstiler som også egner seg som emballasje.

– Vi bytter jo ut plasten med et annet materiale, som også setter et negativt spor på miljøet. Men vi sørger for at tekstilene som erstatter plasten er bærekraftige.
Samme initiativ omfatter plastposene, som har blitt erstattet med poser laget av 100 % resirkulert plast, hvorav 10 % er havplast fra Norge. Likevel er de fleste plastposene byttet ut med papirposer.

– Papirposene har gjort folk mer bevisste. Posesalget vårt har gått kraftig ned, spesielt på plasten, men også på papir. Så det er i hovedsak en bevissthetsendring som har kommet av overgangen fra plast til papir.

For nettopp bevissthetsendringen er et viktig budskap. Og et viktig stikkord for Kid, hvor en stor varegjennomstrømming kan tilsvare store summer med poser og emballasje. Det er også dette som har motivert interiørkjeden til å ville bli en foregangsbedrift på bærekraftstiltak.

– Vi er en veldig, veldig stor bedrift, og vi ønsker å vise at en stor arbeidsgiver kan gjøre fornuftige valg med tanke på bærekraft. Men som kunde skal du også være bevisst hva du kjøper. Står du mellom to alternativer, kan du velge Kid Interiør, fordi du vet at det er et bedre valg når det kommer til miljøhensyn.