Fremtidens kjøpesenter

Fremtidens kjøpesenter

Verden endrer seg stadig, og vi endrer oss med den. La oss se fremover og leke litt med følgende tanke: Hva vil Byhaven være om 20 år?

TEKST: Lill Beate Mathisen / BERRE

ILLUSTRASJONER: Eline Jakobsen / BERRE

04. oktober 2019

Vi har snakket med en av landets fremste eksperter på området: Arne Nygaard. Som professor ved Høyskolen Kristiania er han et levende leksikon på alt som har med handel og kjøpesenter å gjøre. Arne har bakgrunn fra både NTNU, BI og Handelshøyskolen i Bergen, hvor han har studert og forsket på det meste innen distribusjon, retail management og kjøpesenterproblematikk.

Arne starter samtalen vår med en udiskutabel påstand:

– Det er jo sånn at den mest korrekte vitenskapen, er etterpåklokskapen. Han tar en kort pause, før han legger til at han gjerne kan prøve å være spåkone. Og heldigvis: Han ser en lys fremtid for kjøpesentrene.

Et trygt og godt møtested

– Kjøpesentre er på en måte som en liten, organisert småby, sier han. – Her treffer man venner og koser seg sammen. Han trekker frem et eksempel fra Amerika:

– På Mall of America har man et enormt tilbud av sosiale aktiviteter, som blir komplementært til shoppingen. Kjøpesenteret har også supplert med en del av det som byene ikke kan konkurrere om, nemlig sikkerhet. Folk har det trygt og godt inne i et kjøpesenter. Spesielt i USA er dette med vakthold og sikkerhet et aktuelt tema. Kjøpesenteret blir et sted folk kan trives, fremfor å oppholde seg i utrygge sentrumsområder. I Norge har vi riktignok ikke denne problemstillingen, men vi har likevel et behov for trygghet på andre måter. Han sikter til at kjøpesenteret er et sted hvor både unge og eldre alltid kan få en hjelpende hånd når de trenger det.

– Med butikkansatte, vakter, systemer og hjertestartere har senteret en sterk konkurransefordel. Dersom man blir akutt syk, er det alltid noen til stede for deg.

– Vi ser at kjøpesentrene tar vare på relasjonene, og bygger nye relasjoner, i sitt nærmiljø. Sentre som er bygd inn i byområder og der folk bor, blir den nye mainstreet, slik byens hovedgate var i gamle dager.

Se produktene før du kjøper de

Han legger ikke skjul på at kjøpesentrene står overfor en klar utfordring med netthandelen, som har eksplodert.

– Mange tradisjonelle butikker vil nok merke konkurransen fra e-handelen. Samtidig vil nok butikkene fremdeles være en plass hvor man kan ta og føle på produktene, før man kjøper varen på nettet. Dermed vil vi kanskje få en større grad av showrooms, i stedet for mange butikker. Det ser vi blant annet på 5th Avenue, hvor fashionindustrien har åpnet showrooms. Jeg tror at kjøpesentre vil kunne fungere som showrooms for e-handelen, gjerne ved siden av det tradisjonelle shoppingformatet. Men, det er selvfølgelig vanskelig å vite, legger han til.

Falske varer på nett

Han peker også på en ulempe med netthandelen:

– Vi snakker om disse grå markedene, hvor folk selger og kjøper fake produkter på nett. Når du får pakken i postkassen, kan det være noe helt annet enn det du bestilte. Mobilen kan vise seg å være en pakke brunost, eksemplifiserer han, og innrømmer at han selv har blitt litt lurt av Ebay. Litt lurt, understreker han, «det var bare for 400 kroner». Han tror såkalte gangstere på nett vil føre til at folk vil foretrekker å kjøpe den dyre designvesken over disk i butikk, fremfor å ta sjansen på å spare en tusenlapp, og risikere å sitte igjen med en falsk vare.

Behagelig inneklima

– Det er også ganske ok å gå et sted der det er behagelige temperaturer og god luft. Vi ser at det stadig blir mer ekstreme temperaturer og værtyper. Kjøpesentrene er gjerne moderne bygg som styres med sensorer, som sikrer en optimal temperaturregulering. Sentrene har ofte sertifisering som krever at de opprettholder bærekraftige løsninger, som å effektivisere energibruken.

Konkurrenter som samarbeider

Kjøpesenteret har et annet stort fortrinn, påpeker Arne og forklarer:

– Du får en sterk grad av dynamikk i et kjøpesenter. Selv om butikkene er i konkurranse, kommuniserer man også med hverandre. Dersom man ser et konsept som fungerer i én butikk, kan man kopiere det rundt til andre butikker. Kjøpesenterets nettverk bidrar til en endringsvillighet som fungerer ganske effektivt. I kjøpesenteret snakker man sammen, og senterledelsen stimulerer til endring, nytenking og samhold. Evnen til omstilling er en forutsetning, mener Arne, og legger til at konkurransen er viktig å opprettholde.

– Konsepter som ikke klarer å forholde seg til eksterne endringer, dør ut. Det ser vi mange eksempler på gjennom historien, på alt fra politiske partier til de store, tunge leksikonene som plutselig er helt borte. Evolusjonsteoretisk er det brutalt. Men uten konkurranse skjer ingen omstilling.

– Og kjøpesentrene vil uansett ikke bli nedlagt. Folk vil fortsatt ønske å være sosiale, og det kommer de til å gjøre på hyggelige og trygge kjøpesentre – som Byhaven.